طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک سئوی درونی قوی و عالی را برای سایت ها به همراه دارد. داشتن سایت برای سایر کسب و کارهایی که به دنبال پیشرفت و پیشتاز بودن در دنیای کسب و کارهای آنلاین را دارند، امری ضروری و مهم است. دلیل پرداختن به سئو سایت های وردپرسی نیز به خاطر افزایش طراحی سایت با وردپرس است که مورد استقبال طراحان سایت قرار گرفته است.

ضروریات مهم در سئو سایت های وردپرسی

همانطور که می دانید، انجام فعالیت های سئوی داخلی، یکی از مهمترین و ابتدایی ترین گام ها پس از طراحی سایت به شمار می رود. برای این که بتوانیم سئو سایت های وردپرسی را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، اقدامات ذکر شده در زیر می تواند به ما کمک کند. در این مقاله با ما همراه باشید.

نصب افزونه مناسب برای سئو

عملا سایت بدون تولید محتوا معنایی ندارد و بدون تولید محتوا کاربران و مخاطبان با سایت ارتباط برقرار نمی کنند و دلیلی برای ماندن در سایت ندارند. نکته مهم در تولید محتوا بهینه بودن محتوا است تا در بهبود رتبه سایت (ranking) و افزایش ترافیک سایت تاثیر داشته باشد. برای تولید محتوای بهینه افزونه های رایگان سئو وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید برگه ها و پست های سایت های وردپرسی را بهینه کنید. سایر افزونه های مناسب برای سئو عبارتند از:

  • افزونه YOAST SEO: یکی از معروف ترین و البته بهترین افزونه های سئو سایت های وردپرسی افزونه Yoast است. این افزونه یک افزونه کاملا پویا است و همزمان با تولید محتوا پیشنهادهایی را جهت بهبود محتوای سایت به شما ارائه می دهد که در لحظه می توانید محتوای بهینه تولید کنید. بر اساس قوانینی که در توابع این افزونه طراحی شده، تغییرات لازمی که محتوا مورد پسند ربات های گوگل باشد را می توانید مشاهده کرده و جهت اعمال تغییرات آن را ویرایش کنید. در واقع به کمک افزونه YOAST می توانید تیترها، هدینگ ها، متاها، لینک ها، سایت مپ و پیوندهای موجود در شبکه های اجتماعی را ایجاد و بهینه کنید.
  • نصب Local SEO برای افزونه yoast: در صورتی که کسب و کارتان دارای یک محل فیزیکی واقعی است، بهتر است که در وب سایتتان از افزونه local SEO را نیز در کنار YOAST نصب و استفاده کنید. این افزونه به شما کمک می کند موقع سرچ شدن در گوگل هم از لجاظ جغرافیایی دیده شوید.
  • نصب افزونه Woo commerce: یکی از دلایل مهم در پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی و سایت های فروشگاهی دارا بودن رتبه های برتر در گوگل است. یعنی زمانی که کاربران کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را سرچ می کنند، سایت شما به عنوان یکی از سایت های برتر در گوگل نمایش داده شود. نمایش سایت جزء سایت های اول در نتایج گوگل کمک به سزایی در افزایش ترافیک سایت و افزایش فروش می کند. نصب افزونه ووکامرس برای سایت های فروشگاهی مهم و ضروری است که کمک می کند از پرداخت هزینه های گزاف برای بازاریابی و افزایش فروش جلوگیری شود.

تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار

تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی یکی از مهم ترین روش های ثابت شده در برند سازی و شناخته شدن کسب و کار است. پس از تعیین محصولات و خدماتی که قرار است بفروشید و ارائه بدهید، در سایت سایر رقبا با فعالیت یکسان با شما بگردید و کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید. در این رابطه بهتر است از یک کارشناس تولید محتوا نیز کمک بگیرید تا با استفاده از نرم افزارهای آنلاین تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهد. کاربران با سرچ کردن کلمات کلیدی و تولید محتوای سئو شده به راحتی می توانند وارد سایت شما شوند و محصولات و خدماتتان را مشاهده و خرید کنند. سایر نرم افزارهای آنلاین برای پیدا کردن کلمات کلیدی عبارتست از:

  • Google keyword planner: با استفاده از این نرم افزار کلمه کلیدی محصولات و خدمات خود را بنویسید، و سپس لیست کلمات و عبارات پیشنهادی مرتبط با کلمات جستجو شده را مشاهده و تولید محتوا کنید.
  • Ubersuggest
  • Google trends

ساختار لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی یک فرایند منسجم و منظم برای ایجاد پیوند بین سایت هایی با محتوا و مطالب مرتبط و دادن اعتبار به سایت های قدیمی تر است. تعداد لینک هایی که در گوگل ایجاد و اضافه می شود بسیار زیاد است، اما فراموش نکنید که قدرت پردازش هوش مصنوعی به حدی زیاد است که ربات های گوگل لینک های اسپم را شناسایی و جریمه می کند. همان طور که در مقالات قبلی سایت آی ساکس نت گفته شد، لینک سازی به دو دسته کلی لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی تقسیم می شود. لینک سازی خارجی (External link)  که به دامنه وب سایت های دیگر لینک داده می شود، بک لینک (backlink) گفته می شود. لینک سازی خارجی در مقایسه با لینک سازی داخلی از نظر سئوی سایت و موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است. زمانی که لینک سازی خارجی انجام می دهید، موتورهای جستجو متوجه اهمیت محتوای سایت می شوند.

زمان لینک سازی موارد زیر را رعایت و پیاده کنید:

  • برای لینک گرفتن سراغ سایت های با اعتبار و با کیفیت بروید.
  • از وب سایت های جدید که هنوز رتبه ای در گوگل ندارند، لینک نگیرید.
  • زمان لینک دهی از سایت هایی با موضوع و مطالب مرتبط استفاده کنید.
  • از anchor text های منحصر به فرد و مرتبط استفاده کنید.
  • زمان لینک سازی داخلی به تمام صفحات سایت لینک دهید نه فقط صفحه اصلی سایت.

لینک سازی داخلی دو مزیت عمده برای سایت دارد:

  • یکی از بهترین روش های به دست آوردن رتبه در گوگل است، چون لینک های داخلی به موتورهای جستجو کمک می کند تا در صفحات مختلف وب سایتتان حرکت کنند (بخزند) و محتوای سایت را بررسی نمایند.
  • به کاربران کمک می کند تا سایر صفحات سایت را ببینند و مطالب مرتبط را بخوانند.

ایجاد و ساخت بلاگ

ایجاد بلاگ یکی از بهترین راه هایی است که می توانید به صورت روزانه محتوای جدید در سایت منتشر کنید و به آدرس و صفحات اصلی سایت لینک دهید. این لینک سازی باعث افزایش ترافیک و بازدید از سایت و برند سازی شده و کاربران بیشتری وارد سایت می شوند و در نهایت باعث افزایش فروش خواهد شد.

نکته مهم در تولید محتوا برای وبلاگ این است که در حوزه های مختلف و با استفاده از خبرهای روز تولید محتوا کنید. همچنین از کلمات کلیدی پر تکرار و کلماتی که کاربران جستجو می کنند در تولید محتوا استفاده کنید. تولید محتوا در بلاگ با موضوعات مختلف باعث جلوگیری از انتشار مطالب تکراری و کلمات کلیدی تکراری خواهد شد.

بررسی و بهینه سازی عملکرد سایت

بررسی سایت فقط از نظر رعایت سئو داخلی و سئو خارجی نیست، بلکه ممکن است عملکرد سایت به دلایل فنی نیز مختل شده و باعث عدم رضایت کاربران و افزایش نرخ پرش شود. به همین منظور لازم است که اقدامات زیر را برای بهینه سازی عملکرد سایت بررسی کنید:

  • بررسی و بهینه سازی حجم تصاویر استفاده شده در سایت (زمانی که تصاویر موجود در سایت با سرعت کم آپلود شوند، باعث عدم رضایت کاربران و افزایش نرخ پرش سایت می شود.)
  • بررسی سرعت سایت از طریق ابزار آنلاین GT Metrix، Google Page speed insights،tools pingdom    و امثال آن (در بین میلیون ها سایتی که با موضوعات یکسان  طراحی و پیاده سازی می شود، تعداد کمی از سایت ها مورد تایید موتورهای جستجو قرار می گیرد. وقتی که سایت در صفحه اول جستجوی موتور جستجوی گوگل نمایش داده می شود، کاربر با کلیک روی لینک منتظر است که کل صفحه سایت به طور کامل نمایش داده شود. اما در صورتی که سایت به دلایل فنی سرعت سایت کاهش یابد، کاربران سریع از سایت خارج می شوند که این اتفاق از دید موتورهای جستجو اتفاق خوبی نیست.)

مهم ترین روش های بهینه سازی و افزایش سرعت سایت در وردپرس عبارتند از:

  • از هاست قوی و پر سرعت استفاده کنید.
  • از قالب های وردپرسی بهینه و با اعتبار استفاده کنید. (برخی از قالب های وردپرسی از نظر موتورهای جستجو بهینه نیستند و باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شوند.)
  • از افرونه های تخصصی نظیر image optimization plugin برای بهینه سازی تصاویر استفاده کنید.

طراحی سایت به صورت Mobile Responsive

قدم اول در طراحی سایت به صورت ریسپانسیو این است که از قالب های استاندارد مخصوص موبایل ریسپانسیو بودن استفاده کنید. سپس پس از طراحی و انتخاب قالب سایت از ابزارهای آنلاینی مانند Page speed insights استفاده کنید. این نرم افزار عملکرد سایت در نمایشگرهای مختلف مانند تلفن همراه را به شما نمایش می دهد.

برچسب ها:

ارسال پاسخ